Milli Eğitim Kalite Çerçevesi Modülü Hakkında Görüş ve Öneriler
Milli
Eğitim Kalite Çerçevesi Modülü incelendiğinde bakanlığın eğitimin tüm
paydaşlarını farklı alanlarda izlemeye ve ölçümlemeye tabi tutacağı
anlaşılmaktadır. Yıllık olarak yapılması planlanan bu izleme/değerlendirme
sürecinin sonucunda okulların, ilçelerin ve illerin “Kalite Endeksi’nin
oluşturulması planlanmaktadır.
Modülde
izlemeye ve değerlendirmeye konu olan 14 ana alan ve bunların alt alanları
mevcuttur. Oldukça detaylı bir izleme yapılacağı ve bu izleme/değerlendirme
çalışması ile eğitimin tüm bileşkeleri üzerinde tam bir şeffaflığın sağlanacağı
anlaşılmaktadır.
Milli
Eğitim Kalite Çerçevesi projesi ile ilgili kişisel önerilerim şu şekildedir:
1.
Kalite modülü ile öğretmenlerin mesleki
gelişim seviyelerinden okulların başarı durumlarına; kurumun beşeri
altyapısından personelin başarı durumuna kadar oldukça detaylı bir izleme
sürecinin gerçekleştirileceği anlaşılmaktadır. Yılsonunda tüm veriler bir araya
getirilerek bir anlamda eğitim sistemimizin kalite endeksi oluşturulacaktır. Bu
endeks ile hedeflenen il, ilçe ya da okulları birbiriyle kıyaslayarak bir
rekabet ortamı yaratmak değil de eksikliklerin belirlenip eğitimin tüm
paydaşları için bir yol haritası oluşturmak; bir anlamda yapılması gerekenlerle
ilgili onlara rehberlik yapmak olmalıdır. Yoksa öğretmenleri, okulları
birbiriyle kıyas edip başarısızlıkları ya da başarıları üzerinden performans
sistemi oluşturmak; aynı fiziksel ya da sosyo-ekonomik şartları taşımayan
okulları birbiriyle kıyas etmek eğitimin tüm paydaşları üzerinde olumsuz etki
bırakacaktır. Yani kısacası bu kalite endeksiyle amaçlanan eksikliklerin
giderilmesi için tüm çalışanlara bir yol haritası sunmak, onlara rehberlik
yapmak olmalıdır.
2.
Milli Eğitim Kalite Çerçevesi Modülü tüm
eğitim-öğretim yılı boyunca eğitimin tüm paydaşlarına açık olması
gerekmektedir. Öğretmen, veli ya da yöneticiler istenilen zamanda modüle giriş
yapıp izleme ve değerlendirme sonuçlarına ulaşabilmelidir. Bu şekilde kendi
okullarının ya da il/ilçelerinin kalite endeksini takip ederek yapılması
gerekenler hemen planlamaya dahil edilebilir.
3.
Okulların başarı durumları belirlenirken
sonuca göre değil sürece göre bir izleme çalışmasının yapılması daha doğru
olur. Yani başarı endeksi belirlenirken sadece TEOG ya da üniversite sınavı
gibi merkezi sınavların sonuçlarına göre değil de okulda yapılan sınavların da
değerlendirmeye tabi tutulmasının daha doğru olacağı kesindir.
Yorumlar
Yorum Gönder